VERKSAMHETSBERÄTTELSE 2015/2016

Verksamhetsberättelse för Vägsamfälligheten Boda Strandväg

för verksamhetsåret 2015-07-01 – 2016-06-30.


Under sommaren förra året gjordes en maskinell buskning längs vägen för att öka sikten och göra vägkanterna mer synliga. Resultatet blev inte riktigt det förväntade beroende på två skäl. Den maskin som skulle utföra röjningen var för stor och kunde därför inte komma åt i vägkanterna på ett effektivt sätt. Det andra skälet var att soptunnor och andra föremål som effektiv hindrade röjningen fanns uppställda inom vägområdet. Väghyvling och saltning genomfördes under sommaren.


Det arbete med att bygga upp vägen från grunden som igångsattes för drygt tre år sedan och möjliggjordes av att kostnaderna för vinterväghållningen blev ovanligt låga har fortsatt under det gångna året. En annan orsak till den goda ekonomin är den debitering av slitageavgifter som skett under verksamhetsåret.


Löpande under året har gropar fyllts i med hjälp av frivilliga och efter hyvling under hösten var vägen i ett gott skick inför den stundande vintern men undantag fanns där vägkroppen fortsatt var för mjuk och behöver förstärkas.


Vi hade stora problem under vinter eftersom det dröjde mycket länge innan vi fick någon som helst tjäle. Det och den blöta vintern medförda att vi på vissa sträckor uppstod besvärande gropar där vatten inte kunnat rinna av vägbanan. Vi fick lösa det genom att fylla groparna med grövre grus under vinterperioden vilket tidigare aldrig hänt.


Temperaturen växlade mycket under vintern så eftersom mycket av nederbörden kom som regn var behovet av sandning större än behovet av att ploga snö.


Den västra delen av vägen fick både bärlager och slitlager verksamhetsåret 2014 – 2015 och nu under våren 2016 var det den östra delens tur. Vi har aldrig tidigare haft så goda resurser att bygga upp vägens styrka och bärighet som de senaste åren, men det finns mycket kvar att göra. Detta är en av de mest omfattande grusningar som genomfört där vi under relativt kort tid lagt både bärlager och sedan slitlager och slutligen hyvlat.


Vi har en fortsatt ökande trafik och tyvärr är det så att ju bättre vägen blir desto högre blir hastigheten på vägen. Genomfartstrafiken håller sannolikt också högre fart än vi som åker på vägen till våra fastigheter och betalar vägens underhåll.


Betalningsviljan både när det gäller årsavgifter och debiterade slitage avgifter har varit god.


Vi kan dock konstatera att den otillåtna och obehöriga genomfartstrafiken fortsatt är relativt omfattande, men mycket svår att åtgärda.


Styrelsen har under verksamhetsåret bestått av Lars Kilander, ordförande samt ordinarie ledamöterna Rune Bjureström och Göran Eriksson. Ersättare i styrelsen har varit Roland Pihlström och Annelie Nässén. Kassör har varit Veronica Månsson Emanuelsson.