Verksamhetsberättelse för Vägsamfälligheten Boda Strandväg
avseende verksamhetsåret 1 juli 2012 – 30 juni 2013.
Ordinarie årsmöte med Vägsamfälligheten avhölls den 21 juli 2012. Årsmötet antog den budget som styrelsen föreslagit. Det innebar att avgiften höjdes till 1500 kr för medlemsfastigheter dvs fastigheter som är bebyggda med bostadshus och måste använda vägen för tillfart. I övrigt beslutades oförändrade avgifter. En kompletterande röjning av buskar gjordes efter påpekande på årsmötet. Under hösten har genomförts omfattande dikningsarbeten för att få en på sikt torrare och därmed hållbarare vägbana. Samtidigt lades också flera nya vägtrummor ned. Mötesplatser anordnades och 8 mötesplatsskyltar uppsattes. Grusning under hösten har skett i mindre omfattning än tidigare år och istället har fyllnad av gropar i vägbanan prioriterats. Nya skyltar med namnet ”BODA STRANDVÄG” har uppsatts vid vägen ändpunkter enligt årsmötets beslut.
Hösten var länge mycket mild men tidvis relativt blöt vilket ökade skadorna på vägbanan. När snön kom saknades helt tjäle och vägbanan förblev mjuk under lägre period än vad som är normalt.
Den snömängd som kom under de första vintermånaderna var betydligt större än normalt och därför har kostnaderna för vinterväghållningen under det gångna året blivit högre än något tidigare år. Under hela vintersäsongen hade vi bar en period med töväder, vilket innebar att snövallarna längs vägen blev osedvanligt höga och fordrade särskilda åtgärder. Vägsamfälligheten har genom sina entreprenörer utfört vinterväghållning enligt ingångna avtal beträffande Måsholmen och Klemensboda G:a 3.
Inför snösmältningen varnade Vägverket för omfattande tjälskador, vilket föranledde styrelsen att besluta om nedsättning av axeltrycket på vägen till 10 ton under en period på ca tre veckor i april, vilket kungjordes genom vägskyltar och på föreningens hemsida. Vi kunde notera flera brott mot förbudet och de skyldiga har vidtalats. I april flisades och hämtades också Vägsamfällighetens rishögar från tidigare års röjning som lagts upp vid Klemensboda, vilket inbringade drygt 17 000 kr. Under våren och sommarens inledning har omfattande transporter utförts till några fastigheter för nybyggnad men också till flera fastigheter för utfyllnad och planering av tomter. Dessa tunga transporter har medfört tryckskador och skador på dikeskanter. Anledningen till skadorna är framför allt att man använt långa fordon med släp som haft svårigheter att klara vår vägs snäva kurvor och begränsade bredd. Vid några tillfällen har akuta åtgärder varit nödvändiga.
Under våren och sommaren har gropar i vägbanan ifyllts i manuellt vid flera tillfällen av medlemmar som frivilligt ställt upp och styrelsen vill rikta ett särskilt och stort tack till dessa medlemmar.
Flera medlemmar har noterat att vägen är som sämst på våren och i samband med tjällossningen. Det är mycket svårt att åtgärda detta eftersom vissa delar av vägen är hård av is medan andra partier är mjuka och vattensjuka. Det kan konstateras att någon enskild åtgärd inte går att vidta som grusning eller sladdning innan vägbanan har en någotsånär enhetlig struktur utan enda möjligheten är att avvakta.
Saltning har genomförts förra sommaren vid två tillfällen och hitintills vid ett tillfälle i juni 2013.
Styrelsen fick vid årsmötet uppdrag att utreda och besluta om särskild avgift för slitage på vägen i samband med skogsavverkning eller annan näringsverksamhet som bedrivs av fastighetsägare. Styrelsen har diskuterat frågan vid två möten och även inhämtat synpunkter resultatet är att det inte går att fastställa någon specifik taxa beräknad på en enhetlig norm utan ersättningen måste bestämmas från fall till fall beroende på årstid, omfattning och vad som skall transporteras. Det innebär praktiskt att styrelsen måste kontaktas inför transporter som är utöver vad som kan anses normalt för överenskommelse om särskild ersättning för vägens brukande.
Styrelsen har vid flertal tillfällen under året kontaktat Vattenfall för nedtagning av träd som lutar över vägen där ledningar förhindrar normal fällning utan att detta resulterat i någon åtgärd.
På förekommen anledning har också diskuterats om införande av avgifter för särskilt vägslitage vid omfattande tunga transporter för utfyllnad och markarbeten på enskilda fastigheter vilket ofta medför vägskador utöver normalt slitage. Erfarenheterna från de senaste åren då detta förekommit i betydligt större omfattning än tidigare år gör att styrelsen kommer att ta upp frågan vid årsmötet.
2013-07-12
För styrelsen
Lars Kilander