VERKSAMHETSPLAN ÅR 2016/2017

Verksamhetsplan Vägsamfälligheten Boda Strandväg

verksamhetsåret 2016-07-01 – 2017-06-30.


Styrelsens förslag till årsmötet.


Styrelsen planerar att fortsätta arbetet med att bygga upp vägen både vad det gäller bärighet och motståndskraft mot slitage och skador. Det sker genom att stärka bärlagret och på sikt få slitlager som är omkring 10 cm tjockt. Bärlagret består av grövre material (32– 60 mm) medan slitlagret har grovlek på 0 – 16 mm. Det är slitlagret som man sköter genom hyvling och saltning och det långsiktiga målet är naturligtvis att få en sådan standard att man enkelt genom hyvling kan åtgärda skador (läs gropar) i slitlagret och återföra grus i vägkanterna. För att det skall fungera får groparna aldrig vara djupare än befintligt slitlager. En annan sak som är viktig vid väghållning är att vägen hålls så torr som möjligt och att regn och smältvatten rinner ner i dikena. Det ställer krav på vägens form dvs att den sluttar mot dikena. Det i sin tur ställer krav på dikning och att det inte finns en vallkant som hindrar vatten att rinna av.


Styrelsen har identifierat ett antal ställen efter vägen där det är vanligare än på andra ställen att det bildas gropar på grund av att vatten står kvar eller/och att vägens bärighet är dålig så att hjulspår bildas. Avsikten under det kommande året är att prioritera dessa vägavsnitt både genom att fylla upp med bärlager och att genomföra dikning.


Den andra prioriteten är att fortsätta att fylla på slitlagret och forma detta genom hyvling. Detta arbete har hitintills inte kommit halvvägs för att vi skall få tillräckligt med slitlager för att väghyveln skall få tillräckligt djup att arbeta med. Efter hyvling följer ofta ett behov av saltning.


Den tredje prioriteten är att ta bort stenar som ligger i vägens närhet och att förbättra och i något fall utöka mötesplatserna. Det är viktigt att mötande trafik inte tränger sig förbi varandra när man möts eftersom det ofta skadar dikena och eftersom vägens bredd inte tillåter möten annat än på särskilda ställen. Vi avser också att sätta upp fler rörstolpar som skydd för just dikena eftersom det medför stora kostnader att dika.


Förutom de tre prioriterade områdena ovan kommer hyvling, saltning, röjning, plogning och sandning att genomföras som vanligt dvs efter behov. Siktröjning i kurvor samt nedtagning av några träd som står i vägområdet eller lutar över vägen är också några planerade arbeten under det kommande verksamhetsåret.


Lars Kilander                                           Rune Bjureström                                 Göran Eriksson